ТОВ чи ФОП? Як відкрити бізнес підприємцю-початківцю.

Вікторія Мазонко, юрист
04.06.2022
Про що необхідно дізнатись до реєстрації бізнесу. В чому переваги та недоліки кожної організаційно-правової форми.

Компанія Аудит-Альянс має величезний досвід у сфері реєстрації бізнесу та подальшого юридичного та бухгалтерського супроводу, тому добре знаємо, з якими проблемами стикаються підприємці. Частою помилкою підприємців є обрання не тієї організаційно-правової форми (далі - ОПФ), яка насправді потрібна.

Найбільш популярними ОПФ в Україні є товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) та фізична особа — підприємець (ФОП). Розглянемо важливі особливості цих двох форм.

Ризики діяльності.

Головною відмінністю між цими ОПФ є рівень ризику.
Якщо ви реєструєте ФОП, то за всі зобов'язання та борги ФОП відповідаєте власним майном. Майном, яке наявне у вас на момент стягнення боргу, а не на момент реєстрації ФОП.
Якщо ви стаєте засновником ТОВ — ваші ризики обмежені розміром вашої частки у статутному капіталі ТОВ.

Працевлаштовані особи.

У ФОП може не бути працівників і це спрощує ведення бухгалтерського обліку та позбавляє вас таких витрат, як заробітна плата та відповідні податки. Що стосується ТОВ, то там обов’язково повинна бути, як мінімум, одна працевлаштована особа — директор. У випадку якщо директором є один з учасників ТОВ можна скористатися варіантом не нараховувати директору заробітну плату, але для цього необхідно передбачити таку можливість у статуті. Але й і в цьому випадку не можемо дати гарантії, що такий спосіб економії на податках сподобається контролюючим органам.

Зовнішньоекономічна діяльність.

І ФОП, і ТОВ вправі вести зовнішньоекономічну діяльність. Якщо йдеться про імпорт або експорт товару, то на практиці для такої діяльності використовують ТОВ. Адже така зовнішньоекономічна діяльність — це завжди ризики штрафів за порушення правил ввезення товару, обігу валюти, порушення зобов'язань за контрактом тощо. Крім того, закордонний контрагент може відмовитись від співпраці з фізичною особою — підприємцем через додаткові податки, які йому доведеться сплатити у своїй країні.

Бухгалтерський облік.

У ФОП все досить просто, ви можете вести облік самостійно, але враховуючи високий рівень ризику, ми рекомендуємо звертатись до професіоналів принаймні за консультаціями. Вести облік ТОВ обов’язково повинен професійний бухгалтер у штаті або аутсорсингова компанія, що відповідно збільшує витрати на ведення бізнесу.

Оподаткування.

Обидві ОПФ можуть працювати як на загальній системі, так і на спрощеній системі (єдиний податок). Проте, ми категорично не рекомендуємо ФОПам використовувати загальну систему оподаткування. Якщо необхідна загальна система — реєструйте ТОВ. Порівняти загальну та спрощену систему для ТОВ можна за допомогою калькулятора податків.
Для ФОП доступні 1 — 4 групи єдиного податку, для ТОВ тільки 3 та 4 групи. Платниками ПДВ можуть стати і ФОП, і ТОВ.

Штрафні санкції.

Необхідно врахувати, що податкові помилки на єдиному податку призводять часто до величезних штрафів. Якщо на загальній системі оподаткування штрафна санкція, як правило, складає певний відсоток від суми помилки, то на спрощеній системі оподаткування штрафні санкції можуть у 100 або 1000 разів перевищувати суму помилки. Це відбувається внаслідок того, що у разі якщо платник єдиного податку порушив умови перебування на єдиному податку (наприклад, продав товар, який не передбачений видами діяльності ФОП/ТОВ), то при перевірці податкова служба анулює єдиний податок датою помилки і всі наступні доходи оподаткує за загальною системою оподаткування. І якщо така ситуація для ТОВ може ще бути не зовсім критичною, то загальна система у ФОПа — це величезні податки плюс, пам’ятаємо, повна відповідальність власним майном.
Тому хай вас не вводить в оману назва — «спрощена система оподаткування», штрафні санкції величезні, а тому краще заплатити професійному бухгалтеру за облік або консультації, ніж втратити квартиру чи машину.

Ліквідація.

Припинити ФОП можна за 1 день і онлайн. Якщо є бажання, ви можете зробити це самостійно.
ТОВ ліквідувати офіційно набагато складніше та довше. Процедура займає від 2 місяців та може коштувати близько 30 000 грн. Можливо також «альтернативно» ліквідувати ТОВ тобто «продати» його третій особі. Така процедура займає 2−4 робочих днів та коштує, зазвичай, близько 20 000 грн.

Виведення прибутку.

ФОПи виводять прибуток за 3 хвилини через онлайн-банкінг. Вони просто переказують гроші з рахунку ФОП на особистий і використовують як забажають.
Засновники ТОВ виводять гроші через дивіденди, заплативши додатковий податок на дивіденди. Період виплати дивідендів встановлюється статутом, а самі дивіденди мають виплачуватися учасникам пропорційно їх часткам у статутному капіталі ТОВ.

Інші обмеження.

Існують суттєві обмеження при застосуванні єдиного податку, зокрема, по видах діяльності, обсягу доходу, способу розрахунків тощо. Тому, якщо ви розглядаєте варіант працювати на єдиному податку, отримайте детальну консультацію щодо законодавчих заборон.

Основні відмінності між ОПФ наведемо у таблиці.

Практичні приклади.

Приклад 1. Веб-майстер розробляє сайти на замовлення клієнтів. Працює один. Замовниками переважно є юридичні особи. Планується пошук іноземних замовлень.
Рекомендація: ФОП на єдиному податку, група 3 (податок 5% від доходу). Може приймати замовлення як від юридичних, так і фізичних осіб. Має право укладати договори з нерезидентами.

Приклад 2. Невелике кафе з кухнею та продажем алкоголю.
Рекомендація: Продаж алкоголю заборонено здійснювати на спрощеній системі оподаткування, тому бар доцільно оформити на ТОВ на загальній системі оподаткування. Бармени будуть співробітниками ТОВ.
Реалізацію їжі вигідно здійснювати через ФОП 2 групи. Невеликий фіксований податок плюс можливість використовувати готівкові кошти для закупівлі харчових продуктів на ринку (без підтвердних документів). ФОП може сам безпосередньо працювати на кухні; інші робітники, що зайняті приготуванням їжі, є найманими працівниками ФОП.

Приклад 3. Імпорт канцелярських товарів, продаж цих товарів іншим суб'єктам підприємництва. Також своя невелика крамничка, в який канцелярські товари продаються за готівку.
Рекомендація: Для імпорту та оптового продажу необхідно зареєструвати ТОВ на загальній системі оподаткування з ПДВ. Магазин можна оформити на фізичну особу — підприємця.

І ще одна рекомендація:) Приходьте реєструвати бізнес в Аудит-Альянс, у вартість реєстрації включена консультація аудитора стосовно вибору організаційно-правової форми та системи оподаткування.