Особливості звільнення директора ТОВ

Сергій Стародуб, юрист
12.10.2022
Що робити, якщо власник не може чи не хоче звільняти директора?

Директор ТОВ має такі самі трудові права, як й інші співробітники компанії. Але одна відмінність — дані директора вносяться до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. І щоб поміняти директора та внести нові дані до зазначеного реєстру, необхідно нотаріально завірене рішення (протокол) загальних зборів засновників ТОВ. Але трапляються випадки, коли директор хоче звільнитися, а власники ТОВ не хочуть нічого робити або з ними просто немає зв'язку. Наприклад, якщо засновники — іноземці, які просто покинули компанію в Україні.

Що робити та як у такому разі звільнитися? Ситуація не безвихідна, хоча доведеться докласти зусиль і здійснити низку дій.

Для початку слід вивчити трудовий договір (контракт) з директором, в якому можуть бути умови звільнення, що відрізняються від визначених у КЗпП. Наприклад, строк повідомлення про звільнення може бути більше ніж 2 тижні або ще щось. Законодавством передбачено, що трудовий договір (контракт) із директором має бути укладений, але на практиці його не завжди підписують. Якщо контракту немає — дивимося стандартні умови звільнення в КЗпП.

Для звільнення директор відправляє на адресу компанії заяву про звільнення, адресовану загальним зборів засновників. Організація загальних зборів відноситься до компетенції директора, і він надсилає всім засновникам повідомлення про проведення загальних зборів. Відправка має бути цінним листом з детальним описом вкладення — для збереження доказів подання заяви та надсилання повідомлень. Відповідно до законодавства про проведення загальних зборів учасники повідомляються щонайменше як за 30 днів. Але статутом ТОВ може бути передбачений інший термін — як більше, так і менше. При написанні заяви про звільнення слід цей нюанс врахувати. Також потрібно пам'ятати, що по КЗпП заява подається «за два тижні до». Це означає, що термін на пересилання листа потрібно додати до терміну, за який слід повідомляти про звільнення.

Важливий момент — директор розсилає письмові повідомлення на офіційні адреси засновників, що вказані в ЄДР. Надсилання в електронній формі або на інші адреси — можливе. Але лише як додаткова дія. Хоча Статут може передбачати й інший спосіб.

Далі. Якщо власники не внесли інформацію про зміну директора в ЄДР- є кілька варіантів дій.

Перший — не робити нічого. Це пояснюється тим, що чинне трудове законодавство України не встановлює окремих вимог до звільнення директора. Відповідно, коли у вказаний у заяві день працівник не вийшов на роботу — трудові відносини є припиненими. Зрозуміло, за умови, що заява оформлена та подана належним чином, а термін, зазначений у ній — відповідає КЗпП. Для звільнення за власним бажанням — це 2 тижні. Можна додатково повідомити про факт звільнення податкову службу.
Але при цьому варіанті в ЄДР і в податковій залишаться дані директора та запис про те, що він директор. Є ризик того, що податкова служба може оштрафувати директора за неподання звітів, оскільки вона користується даними саме з ЄДР, а потім, відповідно, державний виконавець внесе запис до реєстру боржників та розпочне процедуру виконання. Це може призвести й до блокування грошей на особистому рахунку, і до інших наслідків виконавчого провадження.

Другий варіант — на підставі зазначених вище документів подати позов до суду та на підстави рішення суду внести зміни до ЄДР. З погляду правової захищеності цей варіант кращий, оскільки й у рішенні суду вказується факт звільнення, й у ЄДР зміни вносяться, отже ніякий співробітник податкової чи іншого державного органу не зможе вимагати доказів звільнення.

Що робити з печаткою, документами компанії, ЕЦП тощо?
Електронні цифрові підписи пов'язані безпосередньо з посадовою особою, тобто — директором. Тому передавати їх нікуди не потрібно. А от анулювати — не буде зайвим. Інші документи, зокрема реєстраційні, бухгалтерські та інші, є власністю ТОВ. Відповідно необхідно передати їх компанії. Тут не може бути універсальних порад, оскільки у компанії може просто не бути постійного офісу, а юридична адреса буває купленою (орендованою). У такому разі начебто, як і нема де залишити документи. З іншого боку — і зберігати їх у себе директору немає сенсу, адже до компанії він уже не має відношення. У такому разі можна спробувати надіслати все на адресу засновника з максимальною часткою статутного капіталу. Але важливо зберігати всі докази надсилання.

Якщо у Вас виникли додаткові питання — ми готові допомогти Вам консультацією, підготовкою документів до суду або повністю супроводити весь процес у суді.